De CD en de LP zijn media om
muziek op te slaan. Een medium is een
middel of (over-)drager van informatie, en zoals het spreekwoord luidt:
"don't shoot the messenger". Het gaat immers niet over de drager maar om
de boodschap. De kracht van de CD was, dat hij veel
praktischer
was dan zijn voorganger, want de grootste nadelen van LP waren het formaat en de
gevoeligheid (breekbaarheid en krassen), beide slecht
voor mobiliteit. De CD heeft dit opgelost door digitale opslag,
redundantie en een kleinere straal. Een nieuwe
tijd kwam met nieuwe
wensen. Sinds de Ipod weten de gebruikers dat ze hun hele
muziekbibliotheek op een enkele apparaat willen hebben staan, en dit
overal willen kunnen beluisteren: thuis of onderweg, via een audio
installatie in huis of auto, of met behulp van een
headset.
Het artikel in de Volkskrant (url)
gaat over de teruglopende markt van de CD, en groeiende markt van
vinyl. (een procentuele groei van vinyl is met zo'n kleine markt snel
gemaakt) Dat de productlevenscyclus van de CD afloopt is oud nieuws en
dus niet interessant. Veel interessanter zijn de producten, diensten en
gebruiken die hiervoor in de plaats komen. Ouderen,
mensen met
gevoel voor nostalgie en mensen die een fysiek muziekproduct willen,
blijven CDs, DVDs en (en vaker?) vinyl kopen. Nieuwe generaties kiezen
steeds meer voor streamen, waarbij het al dan niet bezitten van de
muziek centraal zal staan. Aan de ene kant zal het gebruikelijker worden
muziekbestanden (al dan niet) legaal te hebben in een cloud. Allerlei
apparaten zullen gebruikmakend van het internet/netwerk de muziek
streamen, voor live gebruik in elk moment en elke plaats. Aan de ander
kant zal het gebruik waarbij de consument zelf geen bestanden meer
heeft, en alleen datgene streamt waar men op dat moment naar wil
luisteren, zonder het te bezitten, groeien. Voorbeelden van diensten die
dit mogelijk maken zijn pandora, spotify, grooveshark, youtube, en
last.fm. Door het streamen vervalt het gebruik
van een
medium/muziekdrager, zoals we die 'altijd' gekend hebben, er is hoogstens een player nodig. Met het afscheid van de drager vervalt een manier waarop geld verdiend wordt door de muziekindustrie, en daar ligt voor hun de pijn/angst voor de toekomst. Normale consumenten zijn waarschijnlijk altijd amper geïnteresseerd geweest in het medium: ze willen overal hun favoriete muziek
luisteren/beleven. een reactie op: www.volkskrant.nl/vk/nl/3380/muziek/article/detail/3122164/2012/01/15/Het-einde-van-de-cd-Dat-is-niet-erg.dhtml |